Załącznik do Uchwały Nr 60/277/2025
Zarządu Powiatu w Jędrzejowie
z dnia 25 lipca 2025 r.
REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W JĘDRZEJOWIE
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jego skład.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Jędrzejowskiego.
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Jędrzejowie.
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
- Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
- PUP i Urzędzie – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie.
- Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
- PRRP – należy przez to rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Jędrzejowie.
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć dział, samodzielne stanowiska w Powiatowym Urzędzie Pracy w Jędrzejowie.
- KFS – należy przez to rozumieć Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
- FP – należy przez to rozumieć Fundusz Pracy.
- PFRON – należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- EFS+ – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny Plus.
- ZFŚS – należy przez to rozumieć Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- EURES - należy przez to rozumieć Europejskie Służby Zatrudnienia.
- UE - należy przez to rozumieć Unię Europejską.
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie.
§ 3
- Powiatowy Urząd Pracy w Jędrzejowie jest jednostką organizacyjną wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej i realizuje podstawowe zadania z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy na terenie powiatu jędrzejowskiego.
- Siedziba PUP znajduje się w Jędrzejowie przy ulicy Okrzei 49B.
- Zakres właściwości terytorialnej PUP obejmuje obszar powiatu jędrzejowskiego.
- Zwierzchnictwo nad PUP sprawuje Starosta.
§ 4
- Powiatowy Urząd Pracy działa w oparciu o przepisy prawa, a w szczególności przepisy;
- ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych,
- ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym,
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości,
- ustawa z dnia 20 marca 2025r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zw. z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016, str. 1),
- ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych,
- przepisów wykonawczych do powyższych ustaw,
- Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie,
- Niniejszego regulaminu organizacyjnego uchwalonego przez Zarząd Powiatu w Jędrzejowie.
- Zasady gospodarki finansowej PUP oraz zasady wynagradzania pracowników ustalają odrębne przepisy.
§ 5
Przy realizacji zadań PUP współdziała z innymi jednostkami, organami samorządów wojewódzkich i powiatowych, radami rynku pracy, organami rządowymi administracji ogólnej, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi, agencjami zatrudnienia, zarządami funduszy celowych, ośrodkami wsparcia ekonomii społecznej, podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, podmiotami systemu oświaty, uczelniami oraz innymi organizacjami działającymi w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy.
§ 6
W ramach zadań określonych w przepisach § 4 PUP wykonuje:
- Zadania samorządu powiatowego w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, do których należy:
- pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
- organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
- kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
- realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
- udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
- prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z WUP, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
- współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w Ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
- współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
- współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
- współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30 roku życia;
- wydawanie decyzji o:
- przyznaniu statusu bezrobotnego,
- odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
- odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35, a także wypłaty zasiłków zachowanych zgodnie z art. 35 ust. 5;
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c, w szczególności:
- realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
- realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
- realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4;
- organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP;
- realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności:
- określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS na terenie powiatu,
- możliwość zgłoszenia do WUP w terminie do dnia 30 listopada każdego roku nie więcej niż jednego priorytetu wydatkowania KFS na kolejny rok właściwego dla danego powiatu po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy,
- ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków,
- zawieranie umów na realizację kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS,
- kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów,
- promocja KFS i badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP,
- badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP;
- opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
- współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
- inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP;
- realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP;
- inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z:
- podmiotami ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
- jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
- podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
- uczelniami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- rejestrowanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1, działań, o których mowa w pkt 25;
- realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
- prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego PUP w ramach serwisu, o którym mowa w art. 26 ust. 3.
II
KIEROWNICTWO POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 7
- Działalnością Urzędu kieruje jednoosobowo Dyrektor Urzędu, który reprezentuje Urząd na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności.
- Dyrektor Urzędu jest powoływany i odwoływany przez Starostę Jędrzejowskiego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Starosta Jędrzejowski jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Urzędu.
- Dyrektor Urzędu kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych. Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zastępca działa w granicach kompetencji przyznanych mu przez Dyrektora Urzędu.
- Podczas nieobecności Dyrektora Urzędu, Urzędem kieruje Zastępca Dyrektora.
- Starosta Jędrzejowski może, w formie pisemnej, upoważnić Dyrektora Urzędu lub na wniosek Dyrektora Urzędu innych pracowników Urzędu do załatwiania w imieniu Starosty Jędrzejowskiego spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, w zakresie zadań wykonywanych przez Urząd. W przypadku równoczesnej nieobecności Dyrektora oraz Zastępcy Dyrektora zastępstwo pełni osoba pisemnie upoważniona – zgodnie z zakresem upoważnienia.
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora wykonuje Starosta.
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Zastępcy Dyrektora oraz pozostałych pracowników PUP wykonuje Dyrektor PUP.
ROZDZIAŁ III
KOMÓRKI ORGANIZACYJNE POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 8
- W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- działy,
- wieloosobowe stanowiska pracy,
- samodzielne stanowiska pracy.
- O ilości utworzonych działów, jednoosobowych i wieloosobowych stanowisk decyduje Dyrektor w oparciu o potrzeby wynikające z realizowanych zadań oraz posiadane środki finansowe.
- Kierownicy działów organizują pracę podległych im komórek organizacyjnych, a ponadto ponoszą odpowiedzialność za terminowe oraz zgodne z prawem i wewnętrznymi procedurami załatwianie spraw należących do zakresów ich działania.
- Komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej. Komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy zobowiązane są do wzajemnej współpracy w zakresie realizowanych zadań, wymiany informacji i konsultacji.
§ 9
- Dział jest podstawową komórką organizacyjną, do której działania są przypisane rzeczowo zadania PUP wynikające z przepisów prawa, a których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- Działem kieruje kierownik działu, za wyjątkiem Działu WRPP, którym kieruje Zastępca Dyrektora.
- Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w przypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki, nieuzasadniającej powołania większej komórki organizacyjnej – działu.
§ 10
Dział WRPP jest miejscem aktywności zawodowej w której realizowane są zadania w zakresie form pomocy określonych w Ustawie.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 11
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne, które przy oznakowaniu spraw używają symboli:
- Dział Finansowo – Księgowy FK
- Dział Administracyjno – Organizacyjny AO
- Dział Ewidencji i Świadczeń EŚ
- Dział Wsparcia Rynku Pracy i Przedsiębiorczości WRPP
- Samodzielne stanowisko Radcy Prawnego RP
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony danych osobowych IOD
§ 12
- Dyrektor nadzoruje bezpośrednio pracę:
- Z-cy Dyrektora,
- Działu Finansowo – Księgowego,
- Działu Administracyjno – Organizacyjnego,
- Samodzielnego stanowiska Radcy Prawnego,
- Samodzielnego stanowiska ds. ochrony danych osobowych,
- Zastępca Dyrektora poza kierowaniem pracami działu WRPP, sprawuje nadzór nad Działem Ewidencji i Świadczeń.
- Główny Księgowy kieruje Działem Finansowo – Księgowym, a zakres jego działania określają odrębne przepisy tj. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości.
- Szczegółową strukturę organizacyjną PUP określa schemat organizacyjny będący załącznikiem Nr 1 do Regulaminu.
- Wykaz stanowisk pracy w PUP określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.
- Ilość i podział stanowisk w PUP określa w drodze zarządzenia Dyrektor PUP.
§ 13
- Do zakresu zadań i kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- planowanie, określanie kierunków działań i organizacja pracy PUP,
- nadzór nad właściwą realizacją zadań określonych w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy wykonywanych na podstawie innych ustaw i przepisów wykonawczych,
- reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
- pozyskiwanie, planowanie i dysponowanie środkami finansowymi pozostającymi w dyspozycji PUP, a w szczególności środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Funduszu Pracy, Funduszów Unijnych, w tym EFS+, KFS, PFRON oraz innych określonych w planie finansowym PUP,
- planowanie i dysponowanie środkami budżetu Urzędu,
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- prowadzenie polityki kadrowej PUP,
- realizacja zadań Administratora Danych Osobowych (ADO),
- współpraca z organami administracji samorządowej i rządowej, powiatową radą rynku pracy, władzami szkolnymi, instytucjami szkolącymi, ośrodkami pomocy społecznej oraz partnerami rynku pracy; promocja usług aktywności zawodowej i form pomocy, wspierania zatrudnienia oferowanych przez PUP,
- wydawanie zarządzeń i innych aktów wewnętrznych, poleceń służbowych, upoważnień, pełnomocnictw,
- wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym w ramach udzielonych pełnomocnictw/upoważnień oraz zawieranie umów cywilno-prawnych,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp i p. poż oraz przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- koordynowanie i nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków.
- Do kompetencji Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- zastępstwo Dyrektora w czasie jego nieobecności w zakresie zadań i kompetencji wyznaczonych przez Dyrektora;
- kierowanie działem WRPP;
- planowanie, wytyczanie kierunków działań i organizowanie pracy podległych komórek organizacyjnych PUP oraz ponoszenie odpowiedzialności za ich merytoryczną działalność i wydatkowane środki finansowe,
- wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym w ramach udzielonych pełnomocnictw/upoważnień oraz zawieranie umów cywilno-prawnych,
- nadzór nad właściwą realizacją zadań określonych w ustawie o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy wykonywanych na podstawie innych ustaw i przepisów wykonawczych,
- promocja usług aktywności zawodowej i form pomocy, wspierania zatrudnienia oferowanych przez PUP, podpisywanie korespondencji wewnętrznej i akceptacja pism wychodzących przed przedstawieniem ich Dyrektorowi,
- podpisywanie korespondencji wychodzącej w ramach stosownych pełnomocnictw i upoważnień,
- planowanie i koordynowanie działań mających na celu pozyskiwanie środków finansowych z funduszy krajowych i unijnych, w tym z EFS+ na realizację zadań z zakresu działania PUP.
§ 14
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy:
- Koordynowanie pracy i nadzór nad prawidłową realizacją zadań merytorycznych podległej komórki organizacyjnej, jak również bieżąca współpraca z jednostkami samorządowymi i WUP.
- Podejmowanie decyzji oraz wydawanie dyspozycji w granicach wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej lub na podstawie upoważnienia Dyrektora.
- Realizacja zadań określonych w poszczególnych obszarach systemu kontroli zarządczej oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie, monitoring skuteczności systemu kontroli zarządczej, zarządzanie ryzykiem.
- Szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych.
- Dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników, a w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestnictwa w szkoleniach organizowanych dla publicznych służb zatrudnienia.
- Udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych realizacji zadań stałych.
- Wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego.
- Dokonywanie okresowych ocen pracowników.
- Opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej oraz wysokości wynagrodzenia, wnioskowanie o nagrody dla podległych pracowników wraz z określeniem ich wysokości.
- Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie opracowywania materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań.
- Podpisywanie korespondencji wewnętrznej i parafowanie pism wychodzących przed przedłożeniem do podpisu Dyrektorowi lub Zastępcy Dyrektora.
- Ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników;
- Wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy pracownika z innych przyczyn.
- Przygotowywanie informacji i danych do publikacji na stronie internetowej PUP, w mediach społecznościowych oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Przygotowywanie dokumentów do archiwizacji i przekazywanie ich do archiwum zakładowego.
- Przygotowywanie zestawień i sprawozdań dotyczących rynku pracy.
- Dbałość o powierzony majątek PUP.
ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 15
Dział Finansowo-Księgowy
Do podstawowych zadań Działu Finansowo – Księgowego, w szczególności należy:
- Planowanie środków budżetowych, FP i innych funduszy.
- Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
- Kontrola dokumentów dotyczących operacji pod względem ich celowości, rzetelności i zgodności z planem finansowym.
- Przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych.
- Prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej dochodów, wydatków i kosztów w zakresie budżetu, FP, EFS+, PFRON i innych funduszy.
- Dokonywanie rozliczeń i ewidencja operacji finansowych budżetu, FP, EFS+, PFRON oraz innych funduszy.
- Obsługa pod względem finansowo-księgowym Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych i części finansowej wniosków o płatność.
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi.
- Obsługa kasowa w zakresie środków budżetu.
- Współdziałanie z bankami oraz dysponowanie środkami finansowymi w sprawach dotyczących realizowanych płatności.
- Prawidłowe prowadzenie naliczeń i wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych z uwzględnieniem składek ZUS i podatku dochodowego.
- Sporządzanie list wypłat, zasiłków dla bezrobotnych oraz innych świadczeń wypłacanych ze środków FP, funduszy unijnych oraz przekazywanie środków na rachunki bankowe.
- Obsługa dokumentacji w zakresie ubezpieczeń społecznych i składki zdrowotnej z uwzględnieniem przekazu elektronicznego do ZUS oraz rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku dochodowego.
- Dokonywanie bieżącej analizy wydatków oraz przygotowywanie propozycji przemieszczeń pomiędzy poszczególnymi pozycjami klasyfikacji budżetowej.
- Windykacja nienależnie pobranych świadczeń w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- Naliczanie umorzeń majątku trwałego i jego ewidencja na kontach księgowych z uwzględnieniem wartości niematerialnych i prawnych.
- Rozliczanie wyników inwentaryzacji składników majątkowych i finansowych.
- Przygotowywanie informacji o realizacji wydatków i limitów na potrzeby Dyrektora PUP.
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych.
- Prowadzenie ewidencji oraz nadzór nad przechowywaniem weksli.
- Przygotowanie dokumentów powstałych w toku działalności działu do archiwizacji.
§ 16
Dział Wsparcia Rynku Pracy i Przedsiębiorczości
Do podstawowych zadań Działu Wsparcia Rynku Pracy i Przedsiębiorczości w szczególności należy:
- Udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy.
- Pozyskiwanie i upowszechnianie ofert pracy.
- Pomoc przy zgłaszaniu ofert pracy do ePraca.
- Udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy.
- Udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy, oraz w innych ogólnodostępnych bazach.
- Udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania.
- Inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych w tym osób biernych zawodowo, i pracodawców, np. w formie giełd pracy lub targów pracy.
- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi w tym osobami biernymi zawodowo oraz pracodawcami.
- Przygotowywanie przy udziale bezrobotnych lub poszukujących pracy indywidualnych planów działania (IPD).
- Koordynowanie działań w ramach Bazy CV.
- Opracowywanie badań, analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy.
- Prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych usług oferowanych przez PUP oraz nadzór nad tablicami informacyjnymi.
- Ocena umiejętności cyfrowych bezrobotnych lub poszukujących pracy do 30 r. ż oraz umożliwienie nabycia kompetencji cyfrowych w ramach szkolenia lub poradnictwa zawodowego.
- Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy (zwolnienia monitorowane).
- Realizacja zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, a w szczególności:
- działań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
- zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw.
- Współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym.
- Inicjowanie, realizowanie i rejestrowanie w systemie teleinformatycznym przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo.
- Realizacja zadań z zakresu refundacji kosztów wyposażenia nowo otwieranych Akademickich Biur Karier.
- Współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.
- Realizacja zadań w zakresie dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium RP.
- Realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych.
- Realizacja zadań z zakresu pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego, a także przedsiębiorcom w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych.
- Udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia.
- Udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych.
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
- Udzielanie pomocy przedsiębiorcom w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.
- Współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia.
- Współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022r. o ekonomii społecznej.
- Współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie.
- Realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP.
- Przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych należących do kompetencji działu WRPP.
- Windykacja należności z udzielonych form pomocy.
- Bieżący monitoring zaangażowania środków Funduszu Pracy w ramach umów zawieranych przez PUP oraz wykonania realizowanych programów aktywizacyjnych.
- Kontrola i nadzór prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w Ustawie.
- Udzielanie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w nabywaniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji, zwiększających szanse na podjęcie i utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej, przez finansowanie szkoleń i innych form zdobywania umiejętności i kwalifikacji tj.
- na wniosek bezrobotnego lub poszukującego pracy wybranego przez niego szkolenia;
- szkolenia zamawianego przez starostę w oparciu o:
- diagnozę zapotrzebowania na zawody, umiejętności lub kwalifikacje na rynku pracy lub
- zgłoszenie pracodawcy lub przedsiębiorcy;
- kosztów potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności lub kosztów uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności;
- bonu na kształcenie ustawiczne;
- pożyczki edukacyjnej, o której mowa w art. 111, na sfinansowanie form kształcenia lub szkolenia, lub potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności, lub uzyskania dokumentu potwierdzającego nabycie wiedzy i umiejętności;
- opłaty pobieranej za postępowanie nostryfikacyjne albo postępowanie, o którym mowa w art. 327 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2023 r. poz. 334 oraz z 2025 r. poz. 619).
- Realizacja zadań z zakresu kształcenia ustawicznego finansowanych ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
- Realizowanie i finasowanie w ramach środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wsparcia dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z zakresu działania działu WRPP.
- Realizacja zadań z zakresu organizacji robót publicznych.
- Realizacja zadań z zakresu organizacji prac interwencyjnych.
- Realizacja zadań z zakresu organizacji prac społecznie użytecznych.
- Realizacja zadań z zakresu organizacji staży.
- Realizacja zadań związanych z refundacją kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy w tym dla spółdzielni socjalnej lub przedsiębiorstw społecznych.
- Realizacja zadań związanych z przyznaniem i rozliczaniem środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej.
- Realizacja zadań związanych z refundowaniem pracodawcy lub przedsiębiorcy części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne za skierowane osoby.
- Realizacja zadań związanych z refundacją kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną.
- Realizacja zadań związanych z przyznaniem bonów na zasiedlenie.
- Realizacja zadań związanych z przyznaniem grantów na utworzenie stanowiska pracy w formie pracy zdalnej.
- Realizacja zadań związanych z dofinansowaniem wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50. rok życia, a nie ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny lub poszukującego pracy, który ukończył 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny – o ile nie był on zatrudniony lub nie wykonywał innej pracy zarobkowej u tego pracodawcy, bezpośrednio przed zarejestrowaniem jako bezrobotny albo poszukujący pracy.
- Realizacja zadań związanych z refundacją kosztów zatrudnienia, wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne skierowanych osób do DPS albo do jednostki organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, o której mowa w art.2 ust.3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (WRiPZ).
- Realizacja działań w zakresie reintegracji społecznej długotrwale bezrobotnych.
- Realizacja zadań z zakresu świadczeń integracyjnych.
- Realizacja zadań w zakresie aktywizacji zawodowej repatriantów.
- Realizacja resortowego programu zatrudnienia i podnoszenia umiejętności kierowanego do osób do 30 r. ż.
- Realizacja pakietu aktywizacyjnego.
- Realizacja programu aktywizacyjnego dla osób niepełnosprawnych lub opiekunów osób niepełnosprawnych.
- Finansowanie zwrotu kosztów przejazdu i zakwaterowania.
- Kierowanie na badania lekarskie i psychologiczne.
- Przyznawanie pracodawcy świadczenia aktywizacyjnego.
- Zlecanie zadań agencjom zatrudnienia.
- Refundowanie pracodawcy części wypłaconego absolwentowi centrum integracji społecznej lub absolwentowi klubu integracji wynagrodzenia w ramach zatrudnienia wspieranego na zasadach określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym.
- Realizacja zadań w zakresie przyznawania pomocy bezrobotnym, przedsiębiorcom, organizacjom pozarządowym i innym uprawnionym podmiotom (pracodawcom) w ramach ustaw specjalnych.
- Inicjowanie i realizacja projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy.
- Opracowywanie i realizacja programów finansowanych ze środków rezerwy Funduszu Pracy.
- Opracowanie, realizacja Programów pilotażowych na podstawie umowy zawieranej z ministrem właściwym do spraw pracy.
- Inicjowanie, opracowanie i realizacja programów specjalnych w celu wspierania aktywności zawodowej i przywracania na rynek pracy bezrobotnych.
- Realizacja programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP.
- Opracowanie, realizacja programów wsparcia w sytuacjach szczególnych na podstawie umowy zawieranej z ministrem właściwym do spraw pracy.
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych.
- Publikowanie na stronie internetowej urzędu wykazu pracodawców, przedsiębiorców i innych podmiotów, z którymi w okresie ostatnich 2 lat zawarto umowy w ramach form pomocy.
- Współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej, utworzenie stanowiska pracy lub dostosowanie stanowiska pracy do pracy zdalnej oraz zapewniają usługi doradcze i szkoleniowe.
- Przygotowanie dokumentów powstałych w toku działalności działu do archiwizacji.
§ 17
Dział Ewidencji i Świadczeń
Do podstawowych zadań Działu Ewidencji i Świadczeń w szczególności należy:
- Rejestrowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Prowadzenie dokumentacji osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
- Prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych usług oferowanych przez PUP oraz nadzór nad tablicami informacyjnymi.
- Udzielanie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy informacji o przysługujących im prawach i obowiązkach wynikających z posiadanego statusu oraz o zakresie form pomocy i możliwościach ich zastosowania.
- Przyznawanie i naliczanie zasiłków oraz innych należnych świadczeń wynikających z przepisów prawa.
- Wydawanie decyzji administracyjnych oraz postanowień w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym w sprawach należących do właściwości PUP.
- Przekazywanie odwołań od decyzji administracyjnych zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.
- Realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w obowiązujących przepisach prawa w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, a także wypłat zasiłków w sprawach świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w imieniu płatnika, a w szczególności sporządzanie dokumentacji zgłoszeniowej i rozliczeniowej w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych osób bezrobotnych (obsługa programu Płatnik).
- Generowanie informacji o uzyskanych dochodach przez bezrobotnych PIT-11 i przekazywanie do właściwego urzędu skarbowego oraz generowanie rocznego raportu składek społecznych i zdrowotnych.
- Wydawanie zaświadczeń na wniosek zainteresowanego oraz dla instytucji na ich wniosek.
- Współpraca z organami emerytalno-rentowymi.
- Prowadzenie postępowań w sprawie ustalenia obowiązku zwrotu nienależnie pobranych zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia.
- Prowadzenie korespondencji i egzekwowanie należności z nakazów komorniczych i sądowych.
- Kompleksowa obsługa dodatku aktywizacyjnego.
- Realizacja zadań z zakresu zwolnień monitorowanych.
- Wykonywanie zadań w ramach obsługi systemu Samorządowej Elektronicznej Platformy Informacyjnej (SEPI).
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych.
- Przygotowanie dokumentów powstałych w toku działalności działu do archiwizacji.
§ 18
Dział Administracyjno-Organizacyjny
Do podstawowych zadań Działu Administracyjno-Organizacyjnego w szczególności należy:
- Opracowywanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych Urzędu.
- Nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w Urzędzie.
- Obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora Urzędu.
- Obsługa kancelaryjna Urzędu, w tym obsługa zadań związanych z usługą „e-doręczeń”.
- Gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora Urzędu.
- Prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu.
- Obsługa spraw kadrowych Urzędu.
- Prowadzenie spraw związanych z okresową oceną pracowników.
- Prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska urzędnicze.
- Sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy.
- Prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracowników.
- Obsługa administracyjna związana z organizacją praktyk zawodowych.
- Obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Obsługa pracowniczych planów kapitałowych.
- Techniczna obsługa powiatowej rady rynku pracy.
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analizy i informacji dotyczącej pracowników Urzędu.
- Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP oraz opracowywanie planów szkoleń pracowników.
- Koordynowanie działań związanych z funkcjonowaniem kontroli zarządczej.
- Prowadzenie czynności związanych z realizacją wewnętrznej kontroli w Urzędzie.
- Obsługa kontroli organów zewnętrznych, w tym ewidencja i kontrola realizacji zaleceń zewnętrznych jednostek kontroli.
- Prowadzenie postępowań w sprawie skarg i wniosków.
- Prowadzenie archiwum zakładowego.
- Przygotowanie i prowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie spraw realizowanych przez PUP zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
- Administrowanie majątkiem Urzędu, prowadzenie ewidencji mienia.
- Zaopatrywanie pracowników urzędu w środki techniczno-biurowe.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów budynku.
- Prowadzenie spraw związanych z eksploatacją lokali biurowych oraz instalacjami technicznymi poprzez ich przeglądy, konserwacje, naprawę i remonty.
- Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości, estetyką i bezpieczeństwem Urzędu oraz ochroną pomieszczeń biurowych.
- Realizacja zadań z zakresu higieny pracy oraz ochrony p. poż. Urzędu.
- Administrowanie siecią teleinformatyczną PUP.
- Opracowywanie koncepcji rozwoju systemów teleinformatycznych i technologii cyfrowych w PUP.
- Czuwanie nad bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych PUP.
- Nadzór nad rozwojem, eksploatacją sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania, w szczególności:
- nadzór nad wykorzystaniem i eksploatacją sprzętu,
- nadzór nad wykorzystaniem i eksploatacją oprogramowania,
- nadzór nad legalnością i licencjonowaniem eksploatowanego oprogramowania,
- opiniowanie wniosków o zakup oprogramowania składanych przez komórki organizacyjne PUP,
- pomoc przy wdrożeniach i eksploatacji oprogramowania przez komórki organizacyjne PUP.
- Nadawanie uprawnień użytkownikom sieci komputerowej.
- Administrowanie systemami informatycznymi.
- Administrowanie bazami danych.
- Administracja i utrzymanie portali internetowych, w tym Biuletynu Informacji Publicznej.
- Przygotowywanie zestawień, raportów i sprawozdań dotyczących rynku pracy.
- Wykonywanie drobnych napraw i bieżących konserwacji sprzętu komputerowego.
- Realizacja zadań z zakresu Administratora Systemów Informatycznych (ASI).
- Zabezpieczenie łączności telefonicznej, telefaksowej, monitoringowej i alarmowej.
- Opracowywanie statystyk, raportów dotyczących osób bezrobotnych, poszukujących pracy i rynku pracy.
- Współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych.
- Prowadzenie spraw dotyczących obsługi i wykorzystania osobowego samochodu służbowego.
§ 19
Samodzielne stanowisko Radcy Prawnego
Do podstawowego zakresu działania Radcy Prawnego w szczególności należy:
- Wydawanie opinii prawnych dla potrzeb Dyrektora i jego Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych.
- Opiniowanie i uzgadnianie projektów umów zawieranych przez PUP.
- Uzgadnianie treści pism wychodzących z PUP zawierających argumentację prawną.
- Wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi i administracyjnymi wszystkich instancji oraz organami administracji rządowej i samorządowej orzekającymi w sprawach dotyczących działania PUP.
- Wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności PUP oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego.
- Informowanie Dyrektora i jego Zastępcy oraz kierowników komórek organizacyjnych o zmianach przepisów prawnych dotyczących działalności PUP.
- Opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych.
- Współpraca z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie obsługi osób bezrobotnych.
§ 20
Samodzielne stanowisko ds. ochrony danych osobowych
Do podstawowego zakresu działania Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
- Informowanie Dyrektora PUP oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów o ochronie danych osobowych i doradzanie im w tej sprawie.
- Monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz polityki Dyrektora PUP w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia pracowników uczestniczących w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty.
- Udzielania na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych oraz monitorowanie jej wykonania.
- Współpraca z organem nadzorczym.
- Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych.
- Wypełnianie swoich zadań z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania danych osobowych, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
- Współpraca przy przygotowywaniu projektów wewnętrznych aktów prawnych, w tym: regulaminów, instrukcji, procedur obowiązujących w PUP, w zakresie ich zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY PODPISYWANIA PISM, DOKUMENTÓW FINANSOWYCH,
DECYZJI I AKTÓW NORMATYWNYCH
§ 21
- Pisma, umowy i inne dokumenty zawierające oświadczenia woli w imieniu PUP podpisuje Dyrektor, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Dyrektora lub inna osoba upoważniona.
- Dokumenty niezawierające oświadczeń woli może podpisywać upoważniony przez Dyrektora pracownik w zakresie określonym w upoważnieniu.
- Umowy oraz inne dokumenty, które mogą powodować powstanie zobowiązań finansowych wymagają kontrasygnaty Głównego Księgowego lub innej upoważnionej osoby.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
- Dyrektor jako dysponent,
- Zastępca Dyrektora na podstawie udzielonego upoważnienia,
- Główny Księgowy.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów finansowo-księgowych określają odrębne akty wewnętrzne wydane przez Dyrektora.
- Decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia oraz inne dokumenty zastrzeżone do właściwości rzeczowej i miejscowej organu zatrudnienia podpisują osoby upoważnione przez Starostę, zgodnie z zakresem udzielonego upoważnienia.
ROZDZIAŁ VII
KONTROLA ZARZĄDCZA W PUP
§ 22
- Kontrola zarządcza stanowi ogół działań podejmowanych przez Dyrektora, Zastępcę Dyrektora, kierowników wszystkich komórek organizacyjnych jednostki i jej pracowników dla zapewnienia realizacji celów i zadań PUP w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny oraz terminowy.
- Za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej odpowiada Dyrektor.
- Szczegółowy tryb i zasady prowadzenia kontroli określają procedury systemu kontroli zarządczej wprowadzone odrębnym zarządzeniem Dyrektora.
ROZDZIAŁ VIII
ORGRANIZACJA PRACY POWIATOWEGO URZĘDU PRACY
§ 23
- Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.
- Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP: od poniedziałku do piątku w godz. 7:15 - 15:15, a wszystkie soboty wolne od pracy.
- Ustala się czas przyjęć klientów od godziny 7:15 do 15:15.
- Dyrektor może w przypadkach indywidualnych, na wniosek pracownika wyrazić zgodę na inny czas pracy z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
- Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach ustalić inny niż wymieniony w pkt. 1 i 2 czas pracy Urzędu z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
§ 24
Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy i obecność w pracy przez podpisanie listy obecności.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY ORGANIZACJI PRZYJMOWANIA, REJESTROWANIA
I ZAŁATWIANIA SKARG I WNIOSKÓW
§ 25
- Skargi i wnioski wpływające do PUP i wnoszone ustnie do protokołu podlegają zarejestrowaniu w rejestrze skarg i wniosków, który znajduje się w Dziale Administracyjno – Organizacyjnym.
- Dyrektor lub jego Zastępca przyjmują klientów w sprawach skarg i wniosków w ustalonym odrębnie czasie pracy podanym do powszechnej wiadomości.
- Kierownicy komórek organizacyjnych przyjmują klientów we wszystkie dni robocze w godzinach funkcjonowania Urzędu.
- Zasady przyjmowania skarg i wniosków uregulowane zostały odrębnym zarządzeniem Dyrektora.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor.
§ 27
Wszelkie zmiany w Regulaminie dokonywane po jego zatwierdzeniu wymagają dla swej ważności Uchwały Zarządu Powiatu w Jędrzejowie.
Załącznik nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Powiatowego Urzędu Pracy w Jędrzejowie
Wykaz stanowisk pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Jędrzejowie
Lp. |
Rodzaj stanowiska |
Typ stanowiska jednoosobowe (O) wieloosobowe (W) |
1. |
Dyrektor |
O |
2. |
Zastępca Dyrektora |
O |
3. |
Główny Księgowy |
O |
4. |
Kierownik Działu |
O |
5 |
Samodzielnego stanowiska Radcy Prawnego |
O |
6. |
Samodzielnego stanowiska ds. ochrony danych osobowych |
O |
7. |
Stanowisko ds. doradcy zatrudnienia |
W |
8. |
Stanowisko ds. doradcy zawodowego |
W |
9. |
Stanowisko ds. rozwoju zawodowego |
W |
10. |
Stanowisko ds. programów |
W |
11. |
Stanowisko ds. rejestracji, ewidencji i świadczeń |
W |
12. |
Stanowisko ds. obsługi budżetu |
W |
13. |
Stanowisko ds. obsługi funduszy |
W |
14. |
Stanowisko ds. organizacji, kontroli i kadr |
O |
15. |
Stanowisko ds. obsługi sekretariatu |
W |
16. |
Stanowisko ds. informatyki i statystyki |
O |
17. |
Stanowisko ds. administracyjno-gospodarczych |
O |
18. |
Stanowisko pomocnicze i obsługi |
W |